Valborg

Fortfarande inga valpar i sikte. Vilma tempar 37, 4 nu. När tempen understiger 37 kan vi vänta valpar inom 12 timmar.  Jag tror inte valparna kommer innan lördag. Det finns i alla fall inga tecken som tyder på det. Vilma är matglad som vanligt och har ännu inte börjat bädda i korgen.

Det blir inget valborgsfirande ikväll, utan en lugn hemmakväll med god mat och en film. Uppdaterar om det mot all förmodan skulle visa sig vara valpar på gång=)

Fem dagar kvar

Nu är det bara fem dagar innan valparna beräknas komma. Det finns ännu inga tecken som tyder på att de kommer ske inom de närmsta dagarna, men det vet man ju aldrig säkert. Ibland går det fort utan någon som helst förvarning. Det gäller att vara på alerten.



Sparkar

När jag kom hem från skolan tidigare kände jag mig helt slut och på dåligt humör efter en massa kontroverser över ett grupparbete som jag och några andra arbetar med. Jag slängde mig i soffan för att vila lite och då kom Vilma och la sig bredvid, är det någon som kan pigga upp mig så är det Vilma=)  Började klappa hennes enorma valpmage och vad får jag känna...små valpsparkar! Allt annat var som bortblåst och jag kunde inte sluta le.  En helt otrolig känsla!



Vilken mage!

Vilma låg på och vilade på rygg precis, så jag passade på att snabbt plocka fram kameran för att ta en bild. Vilken valpmage hon har fått!!



Nu är det bara 12 dagar innen vi får se de små liven komma till världen=)

Jag är så nyfiken på hur många valpar det gömmer sig där inne. Vad tror ni?

Bra schampo till vovven

Provade nyligen ett nytt schampo till Vilma, hundschampo med jojoba. Jag tycker ofta att hela lägenheten stinker blöt hund efter att jag badat Vilma, men till min stora förvåning luktade det ingenting efter att jag badat Vilma med detta schampo. Högsta betyg!



Finns på Rusta för 49kr.

Inga fler salstentor!

Idag fick jag tillbaka resultatet på den senaste tentan jag skrev. Jag klarade den!! Jippi Det var den sista salstentan (tentamen man skriver i skolan) i min utbildning. Nu har jag klarat av 135,5 hp av 180hp, inte långt kvar tills jag blir syster Caroline


Cliniques 3-stegssystem

För ett tag sedan började jag använda cliniques 3-stegssystem. Kan inte riktigt bestämma mig om jag tycker det är bra eller inte. Den lila flaskan som är en "clarifying lotion", ansiktsvatten, är väldigt stark. Nästan så det svider i ansiktet efter att jag använt den, men man känner sig väldigt ren efteråt.

Någon som provat cliniques 3-steg? Bra eller dåligt?


Valplådan

Här är Vilma i valplådan.



Köpte den på djurmagazinet, "cosy" heter den. Tycker att den är bra, eftersom den är gjord i plast, vilket gör att den är lätt att rengöra. En annan bra sak är att den är upphöjd från golvet, så det inte ska föras upp någon kyla.

Det bästa av allt är att Vilma verkar stortrivas i den.


Visste ni att...

...efter 35 dagar in på dräktigheten är valparnas organogenes (organbildning) slutförd. Pälsen och färgteckningen börjar utvecklas. Kroppen är nu ca 100 mm lång, men det måste ju skilja från ras till ras...?

Alltså bör valparna ungefär vara så här långa nu:


-----------------------------------------------------------------


Informationen hittade jag här


37:e dagen

På den här sidan hittade jag en massa spännande information om dräktighet och valpning.

Det har gått 37 dagar sedan Vilma parades och det finns många tecken som talar för att det växer små valpar i hennes mage.

  • Det har definitivt skett en bukförstoring
  • Spenarna har blivit större
  • Hon är betydligt mycket keligare
  • Hon är inte alls lika leksugen som hon annars brukar vara.

Nu är det bara 26 dagar kvar innan de små liven kommer till världen. Med andra ord är det hög tid att förbereda både det ena och det andra.


Påskägg

Idag kom det ett så här STORT påskägg till mig


 

Tack mamma & Rolf!

Nu är det vår i Skövde

Kom nyss in efter att ha varit ute i parken med Erik och Vilma. Vilket underbart väder! Det känns nästan som sommar.


 

Tillökning i familjen

I början på maj väntas Vilmas valpar. Det ska bli riktigt spännande och roligt. I morgon är det bara fyra veckor kvar.
 
 

Nu ska jag och Vilma gå ut i parken och ta vara på det fina vårvädret.

Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0